Fredag, besök hos SENDAS

På vårat nya hotell så fanns det en pool, så vi låg och badade och solade från 10-12. Efter det gick vi och tog en jordgubbsjuice. Sjukt gott, det är typ lunchen varje dag. Vid 13 så kom Jesper och hämtade upp oss. Vi åkte till Sendas. Det är en klubb som är uppstartad av en affärsman. Han äger 500 stycken mataffärer runt om i Brasilien men på grund av hans stora fotbollsintresse så ville han starta en akademi där inte enbart pengar är syftet (som hos Cruzeiro) utan det handlar om utbildning, jobb och boende för dessa spelare i framtiden.

Vi kom tillbaka till hotellet vid sjutiden igår. Då gjorde vi ordning oss för att gå ut och käka tsm med Jesper och hans familj. Vi gick till ett ställe e där man fick betala 25 real. (100 sek) för att käka buffé och sedan från de olika pizzorna de kom ut med. På har vi de vanliga som typ skinka, salami osv. Men även choklad, och sedan jordgubbstårtor på pizzan. Låter helt sjukt, och det är det! Vi kom hem från middagen sisådär kl 24.. Vid 21 gick vi ut och käkade, alla äter så sent här alltså..

Sista dagen på Cruzeiro!

Skrev i nattmössan igår märkte jag.. För att ni ska fatta vilka grymma spelare cruzeiro har så tänkte jag bara säga vad Jesper sa om Eber och Sebar som var de två killarna som var i häcken efter gothia i somras. "Jesper kommer vi att få se de i Sverige?" "Nej det kommer ni inte, isf på TV" som sagt, GRYMA!

I alla fall.. Vi vaknade tidigt på Cruzerio under sista dagen. Käkade frukost, kollade en sista träning och packade ihop allting. Sedan stack vi till ett socialt fotbollsprojekt som Carlos var med och anordnade. (Han jobbar på cruzeiro men var tidigare fotbollsspelare. Han vann bland annat VM 1970 med Brasilien.) De lämnade massa kläder där och vid ett så lämnade vi den fattiga klubben.

Vi hade 7-timmar i bilen framför oss efter det, vi kom till Rio de Janiero kl halvnio. Det jobbiga var bara att ALLA hotell i Rio i något bra klass var uthyrda så vi hade ingenstans att sova. Så ett lag som Jesper har jobbat med hjälpte till att fixa ett hotell som deras spelare brukar använda sig av. Så tillsut så fixade dem ett åt oss, och sen när vi väl kom dit så visade det sig att de hade dubbelbokat oss. JAAAAHAAAA! Men eftersom att det var ett så proffsigt hotell så erbjöd dem oss tre sviter för samma pris som de hade lovat oss de "vanliga" rummen. Så nu bor vi tre nätter i sviter! ;) haha

25/11

Okej jag tankte beratta lite om tisdagskvallen.

En kille som heter Paulo pa akademin ar ansvarig for testspelarna och ovriga som bor pa det internationella hotellet pa anlaggningen. I det har fallet sa vi och fem testspelare fran tyskland, usa, brasilien och angola! Han, Paulo tog iaf med oss till den storsta shoppinggallerian I belo Horizont. en stad med cirka 5.8 miljoner invanare om du raknar med favelaomradena(de fattiga omradena). Lite shopping i form av ett linne och tva par laga converse. Skorna kostade sammanlagt 640 sek. typ vad ett par gor i sverige alltsa. Vi kom hem vid nio och da stack bvi direkt till sjukhuset eftersom att william hade fatt halsfluss sa han lag med dropp dar. Efter det sa akte vi vidare med Jesper, som forovrigt maste vara en av de skonaste personerna som finns, till en liten bar typ. Dar satt vi till halvtva, da vi akte tillbaka till anlaggningen for att sova.

Iaf, onsdagen den 25/11 sa borjade vi morgonen med attaka ivag till Venda Nova. en jattefattig klubb som trots detta har lyckats fa fram flera proffs. De var sjukt duktiga trots de fa tillgangar som fanns dar. Amanda och Linda lamnade material och vi kikade bara. Som tack for allt fick vi en varsin klubbtroja frán dem. var otroligt svart att ta emot nagot fran nagra osm har sa lite. men de insisterade.

Efter det sa akte vi tillbaka och kakade lunch och efter det sa kollade vi lite pa en traning och intervjuade sportchefen, spindeln i nãtet, pa anlaggningen. Borroso, tror jag han stavar sitt namn. Foravrigt sa var alla sja sjukt snalla och hjalpsamma pa anlaggningen.

Vid tretiden sa bjod Paulo med oss och testspelarna till Cruzeiros egna badanlaggning. Sa dar var vi och solade och badade i tva timmar. Efter det var det bara att dra tillbaka till skolan for att kaka. Da fragade tva killar i deras under20-lag om vi ville med och bowla. Sa vi akte med dem in till shoppingcentret och bowlade. De har killarna ar bara 17 men spelar i redan i 20-laget. De cvar med och vann gothia 08 och var efter arets gothia kvar och spelade med hacken i tva veckor. Dessvarre sa tycker cruzeiron att de ar varda for mycket pengar sa aven fast hacken vill kopa dem sa far de inte.

Oj, segt inlagg. Kommer ett om dagen en annan gang!

CRUZEIRO

Igår vart den en lång biltur. Vi kom ifrån hotellet 10.30 och var framme i Belo Horizont, och Cruzeirons akademi 18.30.. Det är en jättefin anläggning med 140 boende spelare på. Alla är mellan 13-20. Vi bor i ett spelarhotell där testspelare bor under en kortare period. sjukt fint, skulle kunna berätta hur mkt intressant som helst om hur allt går till här och hur hård konkurrens det är. Men jag tror inte att någon är så intresserade av det.

Det känns iaf lite konstigt att vara här, vi kommer en grupp på fem tjejer och sedan vår lärare. Sedan är även Jesper med, han känner ju i princip alla som "jobbar" här och många av killarna eftersom att han är spelaragent. Men iaf, det jag skulle säga var att vi är första tjejgruppen som någonsin varit här, och bara det får ju folk att bli lite nyfikna. Sedan blir det ju inte bättre av att vi ger oss ut och joggar på området halvnio (när det är kolsvart) och de istället går i skolan. De måste tyckte vi var dumma i huvudet.. och jag förstår dem..

Idag så har vi kollat på en under14 träning och även haft intervjuer med fystränarna i under14 och under20. Nu är klockan typ tre, tror jag. Så vi ska snart åka iväg till ett "barnhem" (lindas och amandas projekt) och sen efter det hoppas vi att vi kommer att hinna intervjua några ansvariga, för att få se hur cruzeirons arbete fungerar.

Fotbollsmatchen

JAG AR SJUKT TROTT! jag tror att solen tar sa mycket. och jag ar dalig pa att dricka vatten, (ja mamma, jag forsoker dricka mkt)

Iaf vi gick ut och kakade med Jesper och hans familj. Det finns jaaattegott kott harnere! Ingen risk att ga hungrig om man sager sa. Sedan hoppade vi pa tunnelbanan for att ta oss till Maracana-stadion. Sjukt stor stadio, som en gang i tiden varit varldens storsta. Jesper visste inte om det fortfarande var det. Det var nastan fullt, typ over 100000 i publiken. Dessvarre sa var det en ganska trakig match, den slutade 0-0. Skulle flamengo vunnit sa skulle de sakrat seriesegern med tre omgangar kvar. Det var sjukt tryck pa laktaren och en upplevelse att bara vara dar.

Annars sa har min kamera pajat? eller jag vet inte vad som har hant, den vill iaf inte starta, utan att nagot har hant. Tur att de andra har kameror iaf..

Hm, imorgon kl 9.00 sa lamnar vi hotellet och aker upp till belo horisont. Vi skulle flygit, men nu blir det istallet att hyra bil och aka i sisadar 6 timmar. Kanns inte sa lockande, men det ska bli extremt kul att komma upp dit. Vi ska namligen bo pa cruzierons akademi nagra dagar. Vi hoppas pa att fa nagra bra intervjuer som kan ge mycket till arbetet.

Jag far se om jag kan uppdatera under tiden vi ar dar, har ingen aning om vi kommer att fa tillgang till datorer dar, som vi har har pa hotellet. Gratis tillochmed! ;)

Nu sager vi godnatt harifran

/emma

Slapp pa stranden och fotboll

Vi borjade dagen med hotellfrukost, MUMS! Vid halvelva hade vi fortflyttat oss den fem minuter langa promenadvagen till stranden. Idag var det 36 grader i sole, men det var dock ganska mycket moln. Jag tror det var bra for vara vinterbleka kroppar. Pa stranden sa var man mest i vattnet och blotte. Vid halvtva sa kande vi att det rackte, och det var nog tur for det ar pa gransen att vi har brant oss. Lite farg har vi anda fatt!

Nu ar klockan fyra och vi har tagit en valbehovlig dusch. Nu ska vi ut och ata med Jesper och hans familj. Jesper ar den person som har arrangerat allting for vara projektarbeten harnere. Kanns jattebra att ha nagon har som kan tipsa om saker.

Efter den tidiga middagen sa ska vi ivag och kolla pa en match dar Flamengo spelar. De ligger tva i den brasilianska ligan sa det kan nog bli en riktig upplevelse!

Lugn kvall

Vi gick ut och kakade jattegott ikvall. Det var en restaurang som var uppbyggd som en stor buffe, men det som var bra var att man fick vaga sin mat och endast betalade det man sjalv tagit. Kott och pommes, och sen massa frukt till. jordgubbar, kiwi, melon. Klockan ar 21.30 har och nu har typ ALLA pa hotellet fixat till sig for att ge sig ut i lordagsnatten. Vi sitter harnere i lobbyn i sovklader och ska krypa ner i sangarna nar som helst. Vi ar helt doda. Kvallens hojdpunkt var nar vi fem tjejer trock ner oss i var "jacuzzi" och hade bubblor upp till munnen, sadar sjukt mysigt!

Jag vet aven att mitt kara lag har gat vidare till slutspel i AT-cupen, sa jag hoppas att ni spelar bra imorgon. (idag for er)

Pusss och godnatt

IN BRAZIL!

Hej alla hemma i sverige!
Imorse kl 7.30 lokaltid sa landade vi i Rio de Janerio efter en 10 timmars lang flygresa. Det gick fortare an vad jag trodde. Jag lyckades sova i fem timmar, kakade middag & frukost, och sen utnyttjades tvskarmarna ganska flitigt med musik, spel och film.

Pa planet till brasilien sa fick vi fylla i tre olika blanketter. En om svininfluensa och tva om vart vi kom ifran och om vi till exempel hade med oss vapen i baggaget, eeh, ja sjalvklart har vi det?

Nejnej, men nu ar vi iaf som sagt framme. Lite molningt men 33 grader varmt. Vi har kommit till hotellet som vi ska bo pa till mandag da vi aker upp till Belo Horisonte for att komma till Cruzierons akademi. Idag har vi bara gatt och checkat omradet, det vill saga den lilla shoppinggatan vid oss och aven det stora omradet med MASSA spontanfotbollsplaner. Vi tog aven en promenad langs strandkanten.

Nu ar klockan snart 15.30 och vi har legat pa hotellet i snart 1 timme. Det blir ingen solning idag, vi ãr alldeles for trotta for det efter var resa pa 24 timmar. Imorgon blir det nog dock stranden innan plugget, och  allvaret drar igang pa mandag.

Har ser ni en bild pa copacabana, stranden ar dock mycket langre. Varat hotell finns precis inte med pa bild.

PA G!

Vi har nu gjort halva resan till rio. just nu vantar vi pa att fa kliva pa planet i lissabon till rio. allt har gatt bra. PUSS EMMA

seventeen days

FÖÖR DET ÄR 17 DAGAR KVAR!

första gången någonsin utanför europa, faktiskt.. coooolt!